KONRAD OG CARLITO
Finn Evensen vil fortelle om bøkene sine gjennom tekstlesing og sanger. Han vil også fortelle litt om hvordan man kan lage egne fortellinger.
Finn ønsker at elevene deltar på refrenget på to av refrengene på sangene.
Sangene finner dere her: https://open.spotify.com/artist/5fQkP7sqGVzyoZkjPUpeh4, og det er «Solarium», «Dr. Skolopender» og «Vaska den går rundt og rundt» han tenker brukt. Tekstene lærer barna raskt når han kommer, men for de som ønsker å gå litt i gjennom tekstene forkant er dette refrengene:
«SOLARIUM» «KLESVASK»
Klam og sleip som fisken i akvarium Vaska den gikk rundt og rundt
pressa som ei plante i herbarium Vaska den gikk rundt og rundt
Og en guffen følelse vannet det rant
Som ei sprukken pølse og klea dem spant
Solarium delirium og vaska den gikk rundt
Delirium solarium, delirium
Om bøkene
Konrad og Libellelandet
Den lille gutten Konrad opplever problemer da han flytter til byen og begynner på skolen. Han lager sitt eget land (Libellelandet) inni et klesskap, og spiller teater med alle som bor der. Problemene fra hverdagen overføres dit, og etter hvert løses problemene, også i det virkelige liv.
Carlito og beltedyret
Et gammelt og sykt beltedyr legger ut på sin siste vandring. Han møter gutten Carlito, som ønsker å spille musikk, men som ikke har noe å spille på. Gutten bærer beltedyret opp på en fjelltopp for at det skal få se en kaktus som blomstrer hvert 100 år. Beltedyret dør der, og på bursdagen til Carlito noen dager senere får han en Charango (som er laget av skallet på et beltedyr) Slik får beltedyret evig liv.
Læreplanmål
Fagområde: Norsk
Kompetansemål etter 2. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
-lytte til tekster på bokmål og nynorsk og samtale om dem
-lytte etter, forstå, gjengi og kombinere informasjon
- samtale om hvordan valg av ord, stemmebruk og intonasjon skaper mening
-fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer
-sette ord på egne følelser og meninger
-uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegning, sang og andre estetiske uttrykk
Skriftlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
-lese store og små trykte bokstaver
-lese enkle tekster med sammenheng og forståelse på papir og skjer
arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing
Språk, litteratur og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- samtale om hvordan ord og bilde virker sammen i bildebøker og andre bildemedier
-samtale om personer og handling i eventyr og fortellinger
-finne skjønnlitteratur og sakprosa på biblioteket til egen lesing
Fagområde: Musikk
Kompetansemål etter 2. årstrinn
Lytting
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
-samtale om hva som er særegent for et musikkstykke, og hvilke assosiasjoner det kan gi
-samtale om musikkens klang, melodi, rytme, dynamikk og tempo
-gjenkjenne lyden av og kunne navn på noen instrumenter.
Om utøvere og produsenter
- Arrangert av: Lørenskog kommune