Tilbake
Stian Hole
Skriv ut

FORFATTERBESØK - STIAN HOLE

En visuell og lystbetont skoletime om gleden ved å lese og lage fortellinger og bilder.

Hole viser bilder og snakker med barna om gleden ved å lese og lage fortellinger og bilder. Både lesing og arbeidet med bildebøkene oppleves som en stor frihet. Han sier: Bøker ligner på fugler. Når jeg lager bilder kan jeg oppheve tyngdekraften. Å lese er å reise på oppdagelsesferd til nye steder  – samtidig som det også er en reise inni seg selv, i egne følelser, undring, savn og lengsler. I fortellingene og bildene kan vi se verden fra flere vinkler. Det er spennende og nyttig å forsøke se gjennom andres øyne. Han leter etter flere ord for empati: Å forstå at andre kan oppleve noe annerledes enn det jeg gjør. Å forsøke se andre innenfra og seg selv utenfra. Bilde- og fortellerarbeidet er en øvelse i å være nysgjerrig og bruke sansene. Hva skjer med oss om vi bare ser ned i mobiltelefonen?

Å lage fortellinger er også et håndverk, Hole viser noen triks som barna kan bruke når de lager fortellinger i ord og bilder. 

Det er uansett nyttig å utvide det visuelle vokabularet – ut over hva som er fint og stygt. Det gjør oss bedre rustet til å forstå og kjenne igjen noen av virkemidlene i alle henvendelsene som vi mottar hver dag. Han kommer innom begreper som kontraster (lys-mørk, varme farger-kalde farger, liten-stor, nærbilde-oversiktsbilde osv.), samspillet/dialogen mellom hva bildet sier og hva teksten forteller, og, ikke minst: Hva leseren tenker og legger til. Han viser eksempler på synsvinkel, symboler og metaforer, klipping og rytme. Å lage fortellinger handler også om lek, nysgjerrighet – og utholdenhet. 

De siste 15 minuttene: leser/viser han bildeboken Morkels alfabet. 

Han har med kort med bilder som alle barna får.

Lærerveiledning

Det er viktig at møtet – som varer i ca 45 minutter – finner sted i et rom som kan gjøres mørkt, med projektor og skjerm, så alle barna kan se bildene godt. ​​​​​​​

Læreplanmål

Fagområde norsk
Kompetansemål etter 4.årstrinn

Muntlig kommunikasjon:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

-lytte etter, gjenfortelle, forklare og reflektere over innholdet i muntlige tekster

-bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger.

-samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjon

-følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål

Fagområde Kunst og håndverk, visuell kommunikasjon (etter 7. årstrinn) har også som mål at eleven skal kunne

sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger.



https://www.udir.no/

Om skoleklassene har anledning, kan de gjerne lese en eller flere av bildebøkene Stian Hole har laget. 
​​​​​​​Under presentasjonen kommer han til å lese/vise bildeboken Morkels alfabet.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Lørenskog kommune

Om kunstner / utøver / gruppe

Stian Hole (f. 1969) er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo. Han arbeider som illustratør og som forfatter. Bildebøkene hans har vunnet mange priser og er oversatt til mer enn 20 land.