Tilbake
Rådhusparken: Kjersti Wexelsen Goksøyr: Samhold Foto: Siri Adorsen
Solheim skole: Søren Ubisch: Rygg Foto: Siri Adorsen
Lørenskog hus: Stefan Schröder: Lørenskog stars Foto: Petter Hoel
Lørenskog hus: Jone SKjensvold: Golzar Foto: Petter Hoel
Kjennhallen: Oddleiv Apneseth: Lørenskog Ishockeyklubb Foto: Oddleiv Apneseth
Skriv ut

KUNSTSKATTEJAKT

Kunstner Lene C. Tangen vil presentere mye av kunsten som finnes i Lørenskog. Deretter vil elevene få delta på en kunstskattejakt i Lørenskog hus. 

Oppmøte i Kunstsalen i 1. etasje i Lørenskog hus.

Lærerveiledning

Programmet er tredelt:

1) Introduksjon i Kunstsalen
Introduksjon og presentasjon av kunsten i Lørenskog.
Tid: ca. 15 min.

2) Skattejakt / workshop
Klassen deles opp i grupper. Klasselærer må være forberedt på å følge noen av gruppene. Barna vil få et skattekart over kunsten som finnes i Lørenskog hus. Her vil det være oppgaver og fragmenter som barna skal løse.

Det vil være strenge regler: det er ikke lov til å ta på kunstverkene, løpe eller være for høylytte. Vi oppfordrer lærere til å hjelpe oss med å overholde dette.

Fasit og gjennomgang av skattekartet skjer i Kunstsalen.

Tid: ca. 75 min.

Totalt: 1 t 30 min.

Ønsker for dagen er:
- at elevene skal lære noe om kunst i nærmiljøet.
- at elevene skal lære å se kunst.
- at elevene skal snakke om kunst.
- å inspirere elevene til å forme egne objekter på skolen.
- å inspirere elevene til å tenke at kunst kan være kult.


Ressurser for videre arbeid med kunst og kunst i Lørenskog:
Lørenskog kunstdatabase

Læreplanmål

Læremål som berøres

  • Samtale om sin opplevelse av samtidskunst (Kunst)
  • Identifisere og samtale om bruk av symbolfarger (Visuell kommunikasjon)
  • Eksperimentere med enkle geometriske former i konstruksjon og som dekorative formelementer (Design)
  • Visulalisere og formidle egne inntrykk i ulike teknikker og materialer (Visuell kommunikasjon)
  • Lage enkle utstillinger av egne arbeider (Visuell kommunikasjon)
  • Benytte overlapping i arbeid med tegning og maling (Visuell kommunikasjon)
  • Bruke orginalkunst i skolens nærmiljø som utgangspunkt for egne  bilder og skulpturer (Kunst)
  • Oppleve kunst, design og arkitektur, få kunnskap om form, farge og komposisjon, å kunne regne i kunst og håndverk (grunnleggende ferdigheter)

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Lørenskog kommune
  • Idé/opplegg: Lene Tangen

Om kunstner / utøver / gruppe